Wetternet
Incident Report for BogalNet AB
Resolved
Vi har nu varit tillbaka i normal drift sedan igår eftermiddag. Allt flyter på som normalt igen. Skulle ni uppleva problem så kontakta då vår support.

Tack för visad förståelse.
Posted Sep 20, 2019 - 07:44 CEST
Monitoring
Så nu är allt tillbaka lagt. Inom kommande timmen kommer er utrustning automatiskt få nya adresser och flyttas över till vårt nät. Är ni i behov av publik ip så snart som möjligt så kan ni starta om er utrustning så skall ni få det direkt.
Posted Sep 19, 2019 - 15:22 CEST
Update
Vi har åter igen länk. Vi håller på att förbereda lite för återgången till normal drift. Vi kommer att börja flytta tillbaka kunder inom kort. Det kan innebära att du som kund måste starta om din utrustning för att få igång det hela.
Posted Sep 19, 2019 - 14:58 CEST
Update
Då har vi äntligen lite ny information. Då skadan var mitt på en större väg så krävdes det en massa tillstånd för att stänga av vägen. Detta drog ut på tiden men alla tillstånd var klara och man fick börja gräva vid 15:00 igår. Så under natten har man lagat den kanalisation som skadades i måndags. Och nu på morgonen har man blåst in ny fiber och påbörjat arbetet med svetsningen i båda ändarna.

Beskedet vi har fått nu är att man räknar med att vara klara till lunch ungefär. Sedan har vi en del arbete kvar med att lägga över er kunder till den ordnare vägen igen. Och detta kommer att ske i omgångar. Det kommer innebära att nätet kan dö en stund och då kan man starta om sin utrustning för att snabbare få tillbaka sitt nät.

Vi kommer dock meddela när vi börjar med detta och oxå tala om vilka vi flyttat osv.

Orsaken till störningen är den att man under måndagen borrade hål och satte upp nya räcken längs vägen. Detta medförde oxå att tiden för att hitta felet tog ganska lång tid då det inte fanns en tydlig avgrävning, då de som monterade räcket inte visste om att dom ens skadat någon kabel.
Posted Sep 19, 2019 - 10:35 CEST
Update
Man har under natten lokaliserat avbrottet. (tidigare info om att man hittat vart fibern varit av har varigt felaktiga, vi ber om ursäkt för detta) Då det är i anslutning till en motorväg har det tagit lite tid att få tillstånd att börja gräva. Men detta är nu klart och man har en förhoppning om att driften skall vara igång under eftermiddagen kvällen igen. Men man kan i nuläget inte säga mer än så då det finns en teoretisk möjlighet att kabeln kan blivit skadad på fler ställen.

Vi återkommer så fort vi vet mera.

Vi har fått några rapporter om att det är strul för vissa kunder med vår tillfälliga lösning. De flesta problemen har löst genom en omstart. Men det kan ta upp till 30 min efter omstart innan det hoppar igång. Och tyvärr så innebär vår tillfälliga lösning att ni för stunden inte får Publik IP adress vilket kan innebära vissa problem för enstaka kunder.

Vi är evigt tacksamma för det positiva bemötandet vi får från er kunder trots strulet. Vi håller parallellt på att se över hur vi skall kunna förebygga att något liknande skall kunna inträffa i framtiden.
Posted Sep 18, 2019 - 11:23 CEST
Update
Vi har aktiverat en backupplösning. Det innebär tyvärr att ni inte kommer få publika ip adresser. Men nätet skall iaf hoppa igång. För att det skall hoppa igång så kan ni behöva starta om er utrustning.
Posted Sep 17, 2019 - 16:29 CEST
Update
Vi får fortfarande inga vettiga besked från vår underleverantör. Men i väntan på det så undersöker vi möjligheterna att koppla upp berörda kunder på annat vis. Vårt mål är att ha nånting i gång under kvällen/natten senast. Vi återkommer i ärendet.
Posted Sep 17, 2019 - 13:37 CEST
Update
Det pågår en reparation av en större fiberkabel. Vi har ännu inte fått någon beräknad sluttid. Men vi uppdaterar ärendet så fort vi vet mera.
Posted Sep 17, 2019 - 10:42 CEST
Update
Arbetet med att laga fibern pågår. vi har fortfarande inte fått nån beräknad sluttid tyvärr.
Posted Sep 17, 2019 - 06:08 CEST
Update
Senaste status är att man har lokaliserat en avgrävd fiber. Vi väntar på nya besked kring när det kan vara åtgärdat.
Posted Sep 16, 2019 - 21:28 CEST
Identified
Vi har lokaliserat felet och jobbar på en åtgärd. Vi återkommer när vi har mera status att lämna.
Posted Sep 16, 2019 - 20:57 CEST
Update
Vår underleverantör letar fel för fullt och vi uppdaterar så fort vi vet mera.
Posted Sep 16, 2019 - 20:28 CEST
Investigating
Vi har tappat kontakten med Jönköping. Vi felsöker.
Posted Sep 16, 2019 - 20:10 CEST
This incident affected: Stadsnät (Wetternet).